Beszámoló az Emberi Erőforrások Minisztériuma Nemzeti Tehetség Program
NTP TFJ-18-as pályázatában elnyert összeg felhasználásáról.
A művészeti iskolánk esetében a 2017-18-as tanév kevés alkalmas pályázati lehetőséget kínált. Tavasszal mégis magunkra szabhatónak találtuk a Nemzeti Tehetség Program egyik pályázati kiírását: tehetségfejlesztés tanórán kívüli foglalkozások keretében.
Iskolánk profiljából adódóan alapfeladatunk a tehetséggondozás, a tehetségfejlesztés. Természetesen ennek fő területe a tanóra, de adottak tanórán kívüli lehetőségek is a tehetséges, szorgalmas növendékeinknek: különböző összeállítású kamarazenekarainkban fejleszthetik nemcsak zenei, hanem együttműködési, szociális, kommunikációs képességeiket is.
- decemberében a pályázaton elnyert összegből a következő három hangszer beszerezésére került sor:
- Pearl PFA-201 ES típusú ezüst szájrészes altfuvola 543.000,-
- Pearl P105 E típusú piccolo fuvola 324.000,-
- IBANEZ PCBE 12 MH-OPN elektro – akkusztikus basszusgitár 71.000,-
Összesen: 938.000,- értékben
A hangszerek készhez vételével megkezdődött a tanórákon, majd zenekari és kamara együtteseinkben is a lelkes munka.
Fuvola tanszakunk hangszerállománya egy piccoloval és egy altfuvolával gazdagodott. Mivel ezeknek a hangszereknek a megszólaltatása kissé eltér a fuvola megszokott befújási módjától, első lépésként fel kellett mérni a gyerekeket, hogy kinek melyik hangszer megfújása megy könnyebben. A lazább, izomzatilag kevésbé kötött gyerekek esetében az altfuvola, míg a kötöttebb izomzatúaknál a piccolo bizonyult szerencsésebbnek. Az altfuvolázásra kiszemelt gyerekeknek meg kellett szokniuk az új, sokkal nagyobb és súlyra is nehezebb hangszert, vagy a piccolo fuvola esetében a miniatűr méretet és a nagyon magas hangzást.
Minden tanórán szántak a kiegészítő hangszerre kb. 10 percet, hogy stabilizálják a hangképzést, gyakorolják a saját szólamot, hiszen erre otthon nem volt lehetőség. Az altfuvolás darabok esetében T4 hangközzel kellett transzponálni az alsó szólamokat a fuvola szólamhoz képest.
A tanárnő kiválasztott 4 kamaradarabot, s 4 növendéket (3 altfuvolás, 1 piccolós) az adott hangszeren stabilabb hangképzéssel játszó gyerekek közül, akik az altfuvola esetében a legalsó szólamot, a piccolonál a legfelsőt szólaltatták meg. Kamaraprodukcióikat gazdagítja ez a két hangszer, sokrétűbbé, színesebbé téve a hangzást.
Gitár tanszakunk egy Ibanez márkájú elektroakusztikus basszusgitárral gazdagodott. A hangszerrel az egyetlen B tagozatos növendékünk kezdett el ismerkedni. A basszusgitáron való játék jótékony hatással van a növendék ritmusbeli felfogására, és a basszus funkciók intenzív megismerése miatt a funkciós játék (szubdomináns – domináns – tonika) teljesebb megismerésére, elsajátítására is.
Mind a négy hangszer és az őket megszólaltató növendékek innentől kezdve állandó közreműködői voltak zenekaraink produkcióinak.
A következő rendezvényeken szólaltak meg egy-egy produkcióban a hangszerek:
Április 8. Az iskolánk által rendezett X. Térségi Zongorás Találkozón egy fuvola kvártett hangzott el, az altfuvola közreműködésével. Ebben a felállásban a kisebb növendékek kamara muzsikálásra szoktatása volt fuvolatanárnőnk fő szempontja, hogy minél hamarabb megszokják és megszeressék a közös zenélés által megélhető érzelmi és zenei többletet, hiszen itt egymásra is figyelniük kell, ezáltal új képességek (együttműködés, empátia) fejlődnek ki a gyerekekben.
Április 12. Iskolánk fúvósai és zenekarai ellátogattak a Dömsödi Fúvóstalálkozóra, ahol a haladó fuvolistákból álló kvártettünk Wanusek: Intráda című kompozícióját, valamint az alt és piccolo fuvola együttes felhasználásával Debussy: A kis néger című darabjának fuvola átiratát adta elő. A találkozón külön megemlítették a szervezők, hogy milyen zenei különlegesség alapfokon a két eltérő hangszínű hangszer és milyen teltté, zenekarszerűvé vált a kis kvártett hangzása tőle. Valamint maguk a hangszerek is érdeklődésre tartottak számot, hiszen az ott jelenlevő növendékek legtöbbje még nem is látott ilyen hangszereket.
Április 29. A fuvola tanszak közös óráján (nyílt óra szülőknek) ismét megcsodálhattuk az új hangszerek hangját, melyek egy Mozart tercettben szólaltak meg, helyben is biztosítva közönségünknek a hangszerek bemutatását.
Május 7. Gitárosaink tartottak a szülők számára egy nyílt órát. Ez alkalommal egy gitár trióban hallhattuk újra a basszusgitár hangját, amely lehetőséget adott növendékeink számára, hogy a klasszikus tananyag mellett számukra vonzó jazz és könnyűzenei átiratokat szólaltassanak meg.
Ebben a tanévben ünnepeltük iskolánk önálló működésének 35. évfordulóját. Ebből a jeles alkalomból egyhetes rendezvénysorozattal kedveskedtünk a város és a környék érdeklődő közönségének. Május 23-án éves nagy diákhangversenyünk, a Ránki koncert zajlott le nagy sikerrel és a hatalmas érdeklődés mellett, teltházzal. Itt is felcsendült a pályázaton elnyert hangszerek hangja kamara és zenekari produkciókban is. Újra hallhattuk gitárzenekarunk előadásában Henry Mancini: Pink panther című szerzeményét, valamint kamarazenekarunk játszott két régi kelta táncdallamot (Auld lang Syne, Barlney pilgrim címmel), melyekben új basszusgitárunknak jutott fontos szerep.
A koncertek mellett május 31-én pénteken a képzőművészeti tagozat évzáró vizsgakiállításának megnyitóján is szerepelt a fuvola kvártett a két új hangszerrel, újabb produkciókat megszólaltatva.
Zenei tagozatunk éves eredményességéhez, újonnan alakult, vagy néhány éves kamaraegyütteseink és zenekaraink sikereihez nagyban hozzájárultak az új hangszerek, amelyek sokkal nagyobb hatásúvá, átütőbb hangzásúvá tették a produkciókat, melyeket nem csak az iskola rendezvényein, hanem városunkon kívül is több helyen és alkalommal meg tudtunk mutatni ilyen rövid idő, kevesebb, mint fél év alatt is. Mivel kis településen, kis merítésből dolgozunk, a ráfordított energia növelésével, tanári munka színvonalasságával lehetséges csak ilyen eredmények elérése. Néhány év alatt sikerült iskolánk növendékeit a megye és a tankerület legjobbjai közé feltornáznunk. Reméljük, hogy ezt a munkát és lendületet versenyeredmények is vissza fogják igazolni a közeljövőben.
A következő tanévben a kamarazenei fesztiválokon való részvételt célozunk meg, amely újabb mérföldkő lehet zenekaraink fejlődésében. Növendékeink más zenekarok munkáit is megismerhetik, és saját produkciójukat is megmutathatják versenyeken, fesztiválokon szakmai tapasztalatokat gyűjtve. És egy-egy produkció kidolgozása közben a közösség is alakul, fejleszthető általuk tanulóink együttműködési, kommunikációs képessége is.
Haladó fuvolistáink fejlődéséhez is nagyban hozzájárult a sok kamaramuzsikálás. Egy növendékünk sikeres felvételi vizsgát téve a Kecskeméti Kodály Zoltán Zenei Szakgimnáziumban folytatja tanulmányait, egy pedig fuvola szakra jelentkezett felsőoktatási intézménybe, melyre jó esélyekkel készül. Az ő felvételi vizsgájára július hónapban kerül sor.
A kollégák magas színvonalú szakmai munkája mellett mindenképp szükség van olyan eszközökre, hangszerekre, melyek a fejlődést elősegítik, és a növendékek zeneiségét, hangszeres technikáját fejlesztik. A zenekarok repertoárja láthatóan kibővült, új lehetőségeket nyitottak meg az új hangszerek a darabválasztásban is.